Jenny - Bibliotekarie

Telefon
0505-170 00

Telefontider
Växelns öppettider kan avvika i samband med storhelger och sommarens semesterperiod. Information om det hittar du på vår sida kontaktsida som du når via länk högst upp på sidan.

Växelns ordinarie öppettider:
måndag-fredag: 7.30-16.00
lunchstängt 12.00-13.00

E-post
kommun@karlsborg.se

Besöksadress
Storgatan 16
Karlsborg

Öppettider
Med anledning av Coronasituationen har kommunhuset stängt för besök. Behöver du komma i kontakt med någon tjänsteperson i kommunhuset rekommenderas du att mejla eller ringa. Information om hur du enklast kommer i kontakt med oss hittar du på vår kontaktsida och den når du via länk högst upp på sidan.


Kommunhusets ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-14.00

Hitta hit

Postadress
546 82 Karlsborg

Jenny Kihlén

"Jag är väldigt glad att jag kom på att jag ville bli bibliotekarie. Jag har inte ångrat det en dag."

Jenny Kihlén är bibliotekarie och har, tillsammans med en kollega, ansvar för barn- och ungdomsverksamheten. 

Vad innebär din tjänst?

Utöver den vanliga biblioteksverksamheten som innebär inköp, omvärldsbevakning och planering av verksamheten har jag, tillsammans med vår andra barn- och ungdomsbibliotekarie, ansvar för barn- och ungdomsverksamheten. Det innebär att vi har kontakter med skolan, barn- och ungdomars fritidsverksamhet, skolgrupper, sagostunder och lovverksamhet.

Den yttre tjänsten, att jag står i disken och bemannar våra bibliotek är det som syns för de flesta. Biblioteket är en servicetjänst så vi svarar på frågor och hjälper till med allt möjligt. 

Alla är välkomna

Det är svårt att beskriva biblioteksverksamheten kortfattat. Biblioteket är ett av de få ställen dit alla är välkomna utan några krav. Det är många som använder det som sitt vardagsrum. Varje morgon lägger vi ut tidningen och då kommer det alltid någon som sitter och läser och vi har några som kommer några timmar i veckan och läser, bläddrar och lånar.

Det är det som är det roliga med att jobba på ett litet ställe, jag har jobbat på större bibliotek och där kanske det var en handfull människor som jag kunde namnet på men här lär vi känna våra låntagare, vad de heter och vad de uppskattar att läsa. 

Hur ser en typisk dag ut?

Det är svårt. Det finns nästan ingen typisk arbetsdag. Om vi säger en arbetsdag när jag har diskpass så kommer jag hit och öppnar upp, återlämnar och plockar det som lämnats tillbaka och reserverats under kvällen och natten, sätter upp tidningar, sätter igång maskiner och tänder iordning. Vi har möten, köper böcker och planerar tillsammans. Sedan öppnar biblioteket klockan 12 och då är det fullt upp. Vi jobbar tretimmarspass vid disk.

Många sommargäster

På sommaren är det mycket turister som kommer in och vill ha hjälp med information eller lånar våra datorer. Det är många av våra sommargäster som har lånekort som utnyttjas under sommarmånaderna. Det blir lite annorlunda besök och bra språkträning.

Jobbet är så varierande

I våras (2018) hade jag utbildningar i smartphones. Då hade jag en grupp pensionärer tre timmar vid tre tillfällen tillsammans med ABF och det kommer vi ha i höst också, en nybörjare och en fortsättningskurs. Då lär de sig grunderna, hur de använder telefonen etc.

Det är det som är det roliga. På morgonen kan jag sitta och läsa sagor för små barn, två timmar senare kan jag ha utbildning för våra pensionärer för att en timme efter det sitta och klistra etiketter på böcker. Du hinner aldrig bli trött på jobbet eftersom det är så varierande. 

Vad är det som gör att du trivs med ditt jobb?

Variationen och mötet med människorna, det sociala. Vi är inte här för vår skull utan vi är här för Karlsborgsbornas skull. Det är mötet med Karlsborgsborna, speciellt om vi ser till barnverksamheten. Det finns inget bättre än att kunna hitta rätt bok till ett barn.

Möta människor

Man får inte vara rädd för att möta människor i det här jobbet, för det är det jobbet går ut på. Från bebisar till pensionärer med rollator och allt däremellan. Just eftersom det är det där vardagsrummet dit alla får tillträde så kommer också alla hit.


"Det finns inget bättre än att kunna hitta rätt bok till ett barn."


Många äldre som kommer hit kanske träffar den enda personen de pratar med just den dagen, eller när de går till Ica. Skillnaden är att här kräver vi inte att de handlar någonting. Du kan komma hit och bara prata. Jag är väldigt glad att jag kom på att jag ville bli bibliotekarie. Jag har inte ångrat det en dag.

Vad är det bästa med att jobba i Karlsborgs kommun?

Att det är en liten kommun, det ger väldigt mycket möjligheter eftersom vägarna är betydligt kortare och förslag inte behöver dras i långbänk utan det kan vara ganska snabba beslut. Kommer vi på något kan vi få se det förverkligas, lite som hängmattorna nere vid Strandvägen som min kollega Jonas kom på. 

Nära och enkelt

Karlsborg känns inte så svårt, jag trivs väldigt bra här. Det kan vara så tungrott ibland på andra ställen, ”Kan vi verkligen göra så? Går det?” det känns inte så här. Det finns möjligheter att prova. Jag tycker bättre om ett litet bibliotek, just för den där närheten. Vi kan ge en annan service. Läget är inte helt fel heller. När vi går ner på morgonen så ser vi hur folk går från sina hus med morgonrockar direkt till Vättern. Så läget är ju underbart. Jag älskar vatten!