Köp av fastigheten Södra skolan 8 samt fastigheten Gräshult 14:8

Kommunfullmäktige 2024-09-16: Kommunfullmäktige har beslutat köpa fastigheten Södra skolan 8 samt Gräshult 14:8. Ärendet avgjordes efter omröstning då socialdemokraterna yrkade på avslag.

Kommunfullmäktige beslutade utifrån kommunstyrelsens förslag att öka investeringsbudgeten med 2,3 mnkr för att köpa fastigheten. Kommunstyrelsens ordförande Torbjörn Colling (M) ser det som strategiskt viktigt att kommunen köper en fastighet som idag är lagerlokal för att säkra att den i framtiden kan bebyggas med bostäder. Möjligheten finns att bygga 83 lägenheter så som fastigheten är planlagd. Att då kunna säkra att det blir bostäder i stället för verksamhet på Södra skolan 8 i framtiden har stor betydelse. Detta då det dessutom i nuläget är nära nog omöjligt att få till fler byggrätter i centrala Karlsborg, säger kommunstyrelsens ordförande Torbjörn Colling (M).

Hela protokollet: Protokoll KF 2024-09-16 (diariet.karlsborg.se)

Socialdemokraternas reservation: Reservation gällande ärende 22 vid KF sammanträde 2024-09-16