Uppdaterad policy för hälsa och friskvård

Telefontider
Växelns öppettider kan avvika i samband med storhelger och sommarens semesterperiod. Information om det hittar du på vår sida kontaktsida som du når via länk högst upp på sidan.

Växelns ordinarie öppettider:
måndag-fredag: 7.30-16.00

kommun@karlsborg.se

Storgatan 16
Karlsborg

Öppettider

546 82 Karlsborg

Kommunfullmäktige 2024-09-16: Nu är en ny policy för hälsa och friskvård antagen i Karlsborgs kommun. Syftet är bland annat att skapa förutsättningar för medarbetare att uppleva en hälsosam och hållbar arbetsmiljö där man trivs och utvecklas. I fokus är också att vara en attraktiv arbetsgivare och policyn innehåller klara mål samt effektmål.

Detta är ett viktigt dokument som pekar ut en inriktning för att kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Effektmålen som ökad frisknärvaro, minskad sjukfrånvaro och ökat medarbetarengagemang har stor betydelse, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Torbjörn Colling (M).

Han framhåller också vikten av att alla verksamheter i kommunen jobbar med friskfaktorer för att främja en hälsosam arbetsmiljö. Det är förstås jätteviktigt att det arbetas med i praktiken, menar Torbjörn.

Policyn innehåller också en rad konkreta hälso- och friskvårdsaktiviteter, bland annat friskvårdsbidrag om 1500 kr/år och möjligheten till förmånscykel och motionssim.

Hela protokollet: Protokoll KF 2024-09-16 (diariet.karlsborg.se)

Policyn: Policy för friskvård och hälsa (diariet.karlsborg.se)