För dig som förtroendevald

Telefon
0505-170 00

Telefontider
Växelns öppettider kan avvika i samband med storhelger och sommarens semesterperiod. Information om det hittar du på vår sida kontaktsida som du når via länk högst upp på sidan.

Växelns ordinarie öppettider:
måndag-fredag: 7.30-16.00
lunchstängt 12.00-13.00

E-post
kommun@karlsborg.se

Besöksadress
Storgatan 16
Karlsborg

Öppettider
Kommunhusets öppettider:
Måndag-fredag: 8.00-12.00

Hitta hit

Postadress
546 82 Karlsborg

Här finner du praktiskt information som i första hand riktas till dig som förtroendevald i Karlsborgs kommun.

Vare sig du är helt ny i din roll som förtroendevald eller har lång erfarenhet kan det finnas information som är bra att ha lättillgänglig för att arbetet som förtroendevald ska flyta på så smidigt som möjligt.

Det är många lagar, regler och bestämmelser att förhålla sig till. På dessa sidor hittar du fakta och information som förhoppningsvis kan ge dig svar på en del grundläggande frågor.

  • Demokrati och politik

    Karlsborgs kommun är en demokratiskt styrd organisation. I en demokrati utgår all makt från folket och medborgarna har ett gemensamt ansvar för samhället.

  • Nämndens uppdrag

    Det är kommunfullmäktige som utser ledamöter och ersättare i nämnden. Fördelningen av platser i nämnden följer valresultatet. Fullmäktige utser även nämndens ordförande och en eller två vice ordförande som tillsammans utgör nämndens presidium.

  • Uppdraget som förtroendevald

    Här finner du information om bland annat vilka blanketter du behöver fylla i som ny förtroendevald, hur du får tillgång till din läsplatta, hur du söker ekonomisk ersättning samt hur du avslutar ditt uppdrag som förtroendevald.

  • Sammanträden

    Information som du som förtroendevald bör känna till allmänt om sammanträden, vad som sker före, under och efter ett sammanträde samt information om sammanträdesdagar, möteshandlingar och digitala möten.

  • Ord, termer och begrepp

    Beskrivning av vanligt förekommande ord, termer och begrepp inom den kommunala politiken.

  • Support och felanmälan

    Support gällande läsplatta och andra rent tekniska problem ges av Servicedesk-IT Skövde. Support rörande handlingar till sammanträde i Ciceron Assistent ges i första hand av nämndens sekreterare.