Tillgänglig undervisning för alla elever
Karlsborgs kommun jobbar för att vara en inkluderande skola, där vi ständigt arbetar för att inspirera och motivera lärare och elever för att möta elevvariationer i klassrummet.
Skolans ansvar är att anpassa undervisningen utifrån varje enskild elev och peka på vägen mot målet, elevernas lärande, som det primärt viktiga. Likvärdigutbildning blir nödvändigtvis inte likvärdig om den utformas lika för alla elever. Utbildningen måste differenseras och anpassas för alla elevers möjlighet till optimalt lärande.
Inkludering
Begreppet inkludering saknar en entydig definition vilket får till konsekvens att det råder en viss begreppsförvirring. Begreppet inkludering har förflyttats från hur elever i behov av särskilt stöd ska kompenseras för möjligheten att delta i ordinarie undervisning till att fokusera på hur undervisningen kan utformas för att möjliggöra lärandet för alla elever, med eller utan funktionsnedsättning.
Anpassad utbildningen
Lärare erbjuder elever olika sätt att ta till sig, bearbeta att ta till sig kunskaper. Förutsättning för full delaktighet och inkludering, ska ses i ett perspektiv med pedagogisk tillgänglighet, en tillgänglig läromiljö där elevvariationen ses som en tillgång i den fysiska, pedagogiska och den sociala lärmiljön. Elever med funktionsnedsättning erhåller ett sådant stöd att de kan anses vara i en jämförbar sitatuion som de elever utan elever med funktionsnedsättning. Samtidigt får vi inte glömma att lärande är unikt.
Lärarens största utmaning i dagens skola är att utforma undervisningen på ett sådant sätt att de förmår möta den variation av elever som finns i varje klassrum på ett sådant sätt att eleverna varken känner sig åsidosatta eller särbehandlade. Ett ledord i detta arbete är flexibilitet.
Lärandets "vad", "hur" och "varför"
Redan i planeringsstadiet planeras undervisningen efter hur den kan utformas för att ge alla elever möjlighet att ta in och bearbeta undervisningsstoff för optimal möjlighet att visa på kunskap. Det vill säga planera för alla elever istället för en tänkt genomsnittselev, ”inkluderande pedagogik”. VAD det är eleverna ska lära sig, VARFÖR detta är viktigt och HUR undervisningen ska utformas för att tillgängliggöras för klassens samtliga elever.
Lärandets "vad"
Vissa elever föredrar att läsa text medan andra behöver få lyssna på texten för att förstå. Någon behöver både se och höra medan ytterligare någon behöver bildstöd och så vidare. Poängen är att elever varierar i sitt sätt att ta in och bearbeta information varför vikten av att som lärare förmedla information och kunskap på flera olika sätt och via olika medier i syfte att synliggöra och tillgängliggöra lärandet för alla elever är primär
Lärandets "hur"
Förmågan att visa på kunskap skiljer sig åt mellan olika individer. Medan vissa elever kan ha problem med att formulera en text kan andra ha svårt att komma igång, bibehålla koncentrationen eller göra upp en plan för hur uppgiften ska utföras. Ytterligare någon kanske behöver rita eller spela in en video eller podd för att bättre kunna redogöra för sin kunskap. För att göra det möjligt för alla elever att faktiskt visa på sin kunskap på ett optimalt sätt räcker det därför inte att erbjuda endast ett sätt att göra det på.
Lärandets "varför"
Lärandets varför handlar om motivation och engagemang. En del elever vill att saker ska hända snabbt och drivs av nyhetens behag och spontanitet behöver andra lugn och ro, rutiner, struktur och förutsägbarhet för att lärandet ska vara möjligt. På samma sätt engageras vissa elever av självständiga utmaningar medan andra behöver trygghet och stöd.Med andra ord behövs en variation, lärandet måste differentieras.
Digitala tillgängliga verktyg
Historiskt sett har digitala verktyg främst använts för elever i behov av särskilt stöd, men nu vet vi att alla elever gynnas av att få testa olika sätt att ta in, bearbeta och visa på sina kunskaper. Därav är det av vikt att alla elever ges tillgång till dessa. Med digitala verktyg öppnas möjligheten upp för ett tillgängligt lärande för alla elever. Under 2021 tog beslut att alla elever i Karlsborgs kommun får tillgång till personlig enhet i undervisningen från F-klass till årskurs 9. Dessutom har alla elever tillgång till hörlurar och tangentbord.
Proaktiv planering
Barn- och utbildningsförvaltningen arbetar med att lägga en grund för proaktiv planering för att möjliggöra flexibel och tillgänglig utbildning för alla elever. Planeringen av undervisningen ska ta sin utgångspunkt i de elever som upplevs vara i störst behov av ledning och stimulans antingen på grund av att de har svårt eller lätt att uppnå kunskapskraven. Genom denna utgångspunkt öppnas möjligheten upp för ett tillgängligt lärande utifrån devisen om att det som gynnar elever i behov av särskilt stöd samtidigt gynnar alla elever.
Tillgänglig miljö
Extra Anpassningar är nödvändigt för vissa men bra för alla elever. Ex Inläst material som går att använda för hela klassen. Tidshjälpmedel, som man kan visa för hela klassen. Som lärare ställs frågan; Vad är det jag kan använda i klassrummet som breddar min bas som kan läggas inom ledning och stimulans och som kan vara extra anpassningar men som kan användas för alla elever i klassrummet.