Specialpedagogik för lärande
Förskolorna i Karlsborgs kommun deltar sedan många år tillbaka i kompetensutveckling via Skolverket. Tidigare år har förskolorna i Karlsborgs kommun genomgått Skolverkets alla moduler kopplat till Läslyftet, vilket handlar om att utveckla det språkutvecklande arbetet inom förskolan. Vi har nu övergått i modulerna kopplat till Specialpedagogik för lärande, vilket är ett kompetensutvecklings stöd som Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) erbjuder till förskolor.
Syftet med specialpedagogik för lärande
Förskolans arbete med Specialpedagogik för lärande innebär att vi under två läsår arbetar med modulerna Tillgänglig förskola samt Specialpedagogik i förskolans praktik.
Syftet med modulen Tillgänglig förskola är att utveckla fördjupad kunskap och förståelse för hur man skapar tillgängliga lärmiljöer i förskolan. I lärmiljön ingår den pedagogiska, den fysiska och den sociala miljön. Modulen lyfter hur undervisningen och lärmiljön kan bli tillgänglig utifrån varje enskilt barns förutsättningar och behov.
Modulen Specialpedagogik i förskolans praktik fokuserar på specialpedagogiska förhållningssätt som är gynnsamma för att skapa möjligheter för alla barn att utvecklas och lära. Den lyfter även hur det går att arbeta systematiskt med att utveckla undervisningen utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv.
Kollegialt lärande
Läslyftet bygger på kollegialt lärande med stöd av material från Skolverkets Lärportal. Det kollegiala lärandet sker i grupp och leds av en handledare. I Karlsborgs kommun är det talpedagog Sanna Elander som är handledare för läslyftet i förskolan. En personal från varje avdelning på respektive förskola deltar i läslyftet.
Arbetet består av att personalen först läser forskningsbaserade artiklar och ser filmer eller bildrepotage. Personalen samtalar om materialet de har läst eller sett i sitt arbetslag och på förskolan. Personalen som går läslyftet träffas på Familjecentralen för samtal och diskussioner ledda av handledare.
Personalen planerar och genomför sedan en undervisningsaktivitet tillsammans med sitt arbetslag på respektive avdelning. Därefter ses personalen åter på Familjecentralen för gemensam reflektion och analys av genomförd aktivitet samt diskussion om hur undervisningen på förskolan kan utvecklas. Samtalet leds av handledare.
Den här illustrationen beskriver också det kollegiala lärandet på ett tydligt sätt:
Mer information
Här finns mer information att läsa om förskolans kompetensutvecklande arbete via Skolverket.
Bilder