Efter sammanträdet

Det här händer efter att sammanträdet är genomfört.

Under sammanträdet fastställs dag för tillkännagivande av justerat protokoll på kommunens digitala anslagstavla  (ej aktuellt för kommunala råd) samt utses justeringsperson/justeringspersoner som har till uppgift att granska och justera det färdigställda protokollet tillsammans med ordföranden.

Justerarna granskar och signerar protokollet digitalt via Ciceron Assistent. Den som ska justera protokollet får, av sekreteraren, avisering via e-post med instruktioner om hur granskning och signering av protokollet går till. Där framgår bland annat hur du gör om du har synpunkter på protokollet samt från vilket datum du kan signera från och när du senast måste ha signerat protokollet.

Om det visar sig att ordförande och justerarna har olika uppfattningar om innehållet i ett ärende får dessa antecknas i protokollet. Om oenigheten rör något väsentligt i beslutet finns möjligheten att överlämna justeringen till aktuell belsutsinstans.

Formerna för justering beskrivs ytterligare i nämndernas reglemeten / fullmäktiges arbetsordning.

Anvisning för digital signering av protokoll i Ciceron Assistent

Guide (video) för digital signering protokoll i Ciceron Assistent

Anslagsbevis med tillkännagivande om justerat protokoll anslås på kommunens digitala anslagstavla. Anslaget förmedlar att beslut har tagits och att tiden för överklagande börjat löpa.

Det finns möjlighet att överklaga besluten i 3 veckor efter anslag om justering på anslagstavlan.

Mera information om att överklaga beslut på kommunens webbplats

Varje beslut expedieras och skickas till berörda. Vilka beslutet ska skickas till ska framgå i protokollet.

När ärendet har behandlats färdigt sparas beslut och beslutsunderlag i arkivet.