Hemtjänst

Om du på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning har svårt att klara de vardagliga sysslorna på egen hand kan du få hjälp och stöd i hemmet av hemtjänsten. På den här sidan får du information om vilken hjälp du kan få, hur en ansökan om hemtjänst går till och vilka avgifter som gäller.

Den grundläggande inriktningen är att du som är äldre ska kunna bo kvar i ditt hem så länge som möjligt. En förutsättning för detta är att du och dina anhöriga får det stöd och den service ni behöver. 

Mer information

Vår värdegrund

Karlsborgs kommun har tagit fram en gemensam värdegrund som vi arbetar efter. Det goda bemötandet, respekt och integritet ska vara centralt i verksamheten.

Hjälp till självhjälp

Vi arbetar efter ett rehabiliterande förhållningssätt, vilket innebär att hjälpen utformas som en hjälp till självhjälp i största möjliga utsträckning, där du själv är delaktig.

Kontakt och påverkan

Vi är angelägna om att ha en god kontakt med dig som har hemtjänst samt dina anhöriga. Det är då viktigt för oss att vara tillgängliga för dig, kunna ge dig tydlig information och ge dig möjlighet att kunna påverka hur dina beslutade insatser skall utformas hemma hos dig.

Tystnadsplikt

Alla vi som arbetar i hemtjänsten har tystnadsplikt, vilket innebär att vi inte pratar med utomstående om de vi hjälper.

Vi använder mobiltelefoner

Vi har ett mobilt arbetssätt som innebär att vi använder oss av mobiltelefoner då vi journalför samt signerar delegerade hälso-och sjukvårdsuppgifter. Vi använder även dem då vi utför digital tillsyn nattetid.

Vi vill göra vårt bästa för att du skall känna och uppleva att du får det stöd och den omsorg som du behöver där hemma.

Vi får våra uppdrag från biståndsbedömare och sjuksköterskor som utreder vilka behov den enskilde har. Det kan bland annat handla om personlig omvårdnad, inköp och matleverans. Som en extra trygghet kan du också bli beviljad att trygghetslarm och även nattlig tillsyn via trygghetskamera. 

Personlig omvårdnad, städning, inköp och mat

Du kan få hjälp av hemtjänsten med personlig omvårdnad dygnet runt, som till exempel att sköta din personliga hygien samt på- och avklädning. 

Du kan även få hjälp med annat som behövs för att du ska må bra och känna dig trygg. Det kan till exempel handla om att städa och snygga upp hemma, tvätta och stryka, hjälp med inköp.

Om du inte kan laga mat själv kan du få mat levererad hem.

Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga. För många kan trygghetslarm vara en av förutsättningarna för att kunna bo kvar hemma.

Du som oroar dig för att till exempel ramla eller som har en ökad risk att drabbas av akut sjukdom kan ansöka om att få ett trygghetslarm. Trygghetslarm är en behovsprövad insats som utreds av en biståndshandläggare efter att en ansökan gjorts.

Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Trygghetslarmet är en högtalartelefon som kopplas in i din bostad med en tillhörande larmknapp som du bär på kroppen. När du larmar svarar SOS larmcentral som du kan prata med via högtalartelefonen. Om larmcentralen inte får kontakt med dig åker hemtjänsten hem till dig. 

Du ska använda trygghetslarmet vid oförutsedda hjälpbehov, exempelvis om du har ramlat. För sjukvårdsupplysning ringer du istället 1177 eller vid akut livsfara så larma 112.

Tillsyn via trygghetskamera

Karlsborgs kommun erbjuder nattillsyn via trygghetskamera som en biståndsbedömd insats. Fördelen med den här tillsynen nattetid är att du slipper bli väckt. Utrustningen är ljudlös och fungerar i mörker och slipper störa din nattsömn. Den ersätter inte ditt trygghetslarm utan du kan fortfarande larma vid behov av hjälp. 

Tjänsten ger dig en ökad självständighet och valfrihet genom att du tillsammans med en personal bestämmer vid vilka tider som tillsynen ska utföras. Det skriftliga samtycket utgör underlaget för när och hur personalen ska utföra det digitala besöket. Tillsyn sker vid de överenskomna tiderna. Övrig tid är kameran stängd och låst för användning.

Broschyr om trygghetskamera

Fast omsorgskontakt samt genomförandeplan

Vid beviljad hjälp från hemtjänsten så kommer du att tilldelas en fast omsorgskontakt som har till uppgift att vara särskilt behjälplig kring frågor som berör dig. 

För att kunna göra detta på bästa sätt så att du får din hjälp utförd på det sätt du vill då kommer du och din fasta omsorgskontakt att tillsammans ta fram en genomförandeplan. Det är en arbetsbeskrivning på hur och när du vill ha din hjälp utförd av oss. Uppföljning kommer att ske en gång per halvår eller om ditt behov förändras.

Utbildad personal

Personalen i hemtjänsten är undersköterskor eller vårdbiträden. Vi har en dygnet runt verksamhet vilket innebär att dag- och kvällspersonal arbetar mellan klockan 07.00 och 22.30. Nattpatrullen tar sedan över och arbetar mellan klockan 22.00 och 07.00.

Digitalt nyckelsystem

Alla som har hemtjänst och/eller trygghetslarm i Karlsborgs kommun omfattas av ett digitalt nyckelsystem. Ett fjärrstyrt motordrivet låsvred ersätter det vanliga låset.  Det är kostnadsfritt och gör ingen påverkan på din dörr. 

Ditt hem är vår arbetsmiljö - anpassning av din bostad

Ditt hem är personalens arbetsplats. Det är viktigt att personalen arbetar under trygga och säkra förhållanden. Vi kan därför behöva ställa krav på ditt boende så att du eller personalen inte ska skada er.

Det kan finnas behov av att anpassa ditt hem för att personalen ska kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt. Arbetsterapeuten i kommunen kan ge dig råd vad du behöver för hjälpmedel och utrustning och se till att du får det installerat i din bostad. Ommöblering eller annan anpassning i bostaden kan också bli aktuellt. Har du önskemål om hjälpmedel hjälper vi dig med vart du ska vända dig.

Om du röker

Om du röker är det viktigt att tänka på att inte utsätta personalen för tobaksrök. Har du pälsdjur är vi tacksamma om du har ditt husdjur i ett annat rum under tiden vi hjälper dig.

Synligt husnummer

Din adress ska vara utmärkt med ett väl synligt husnummer. Det är också viktigt att utebelysningen är tänd och att gång fram till bostaden är skottad under vinterhalvåret.

Kontakta kommunens biståndshandläggare

När du ska ansöka om hemtjänst ska du först ta kontakt med kommunens biståndshandläggare.  

Hos biståndshandläggaren får du information och vägledning om hur du ansöker och vilka insatser som finns.

Kontaktuppgifter till våra biståndshandläggare

Biståndshandläggaren gör en utredning

Efter att du har gjort din ansökan gör biståndshandläggaren en utredning. Som en del i utredningen kommer biståndshandläggaren att vilja träffa dig och få information om hur dina behov ser ut och vad du behöver stöd med. Det är dina individuella behov som avgör vilken hjälp du kan få.  

Utredningen ska göras så snabbt som möjligt, men vad som exakt menas med "så snabbt som möjligt" kan inte anges generellt. Allting utgår ifrån dina individuella behov och vad situationen kräver.  

Du får ett skriftligt beslut

När utredningen är klar fattar biståndshandläggaren beslut om du ska få hjälp. Du får ett skriftligt beslut som anger om du har fått insatsen beviljad (bifall) eller inte beviljad (avslag), du kan även få delar av din ansökan beviljad (delavslag). 

Om din ansökan beviljas

När du har fått en insats beviljad ska kommunen verkställa ditt beslut så fort som möjligt, inom tre månader.

Om din ansökan avslås

Om du har fått avslag på din ansökan och inte är nöjd med det kan du överklaga beslutet. I samband med avslaget får du information om hur du skall göra när du överklagar och biståndshandläggaren kan hjälpa dig med din överklagan. 

Det finns även allmän information på vår sida om att överklaga beslut.

På vår webbsida om avgifter hittar du information om vad olika insatser inom hemtjänsten kostar: Avgifter för hemtjänst och dagverksamhet

Du har möjlighet att få hemtjänst/hemsjukvård i en annan vistelsekommun där du exempelvis har din sommarstuga under en kortare tid på sommaren.

Ta kontakt med biståndshandläggaren för hemtjänst och ansvarig sjuksköterska för hemsjukvården i hemkommunen (Karlsborgs kommun) i god tid innan du skall åka. Kommunen utreder och skickar beslut på insatser till vistelsekommunen.

Det är bra om du som kommer från annan kommun (hemkommun) och har behov av vård och stöd i god tid kontaktar biståndshandläggaren/ansvarig sjuksköterska i din hemkommun samt informerar oss (Karlsborgs kommun) om att du har för avsikt att vistas här under en kortare tid, exempelvis på sommaren. Detta för att vi i god tid ska kunna planera din vistelse i vår kommun så att den blir så bra som möjligt.

Kontakt

Kristina Uf

Enhetschef Hemvården

Biståndshandläggare socialförvaltningen Telefontider

Telefontider: 08:45-09:30 LSS/socialpsykiatri 0505-172 79 (ingen telefontid) ----- Norra 0505-171 19, Norra Karlsborg (norr om Hantverkaregatan och norr om Västra vägen 37 C) och Forsvik/Undenäs ------ Södra 0505-173 14, Södra Karlsborg (söder om Hantverkaregatan och söder om västra vägen 35 D) och Brevik/Mölltorp ------ Biståndshandläggare Planering från sjukhus samt ärenden på Korttiden: 0505-171 36

Besöksadress

Karlsborgs kommun Kungsgatan 11 546 30 Karlsborg