Fakturor till Karlsborgs kommun

Här hittar du information om hur du ska göra för att skicka faktura till Karlsborgs kommun.

Karlsborgs kommun tar endast emot e-fakturor. Här följer information om hur du går tillväga.

E-faktura

Karlsborgs kommun använder två fakturaformat.

  1. PEPPOL-format: Skickas via PEPPOL-nätverket till: 0007:2120001629
  2. Sve-fakturaformat: Skickas till: GLN 7362120001620

Om du inte kan skicka e-faktura via PEPPOL eller Sve-faktura finns möjlighet att använda fakturaportalen hos InExchange. 

Via InExchange kan du som leverantör kostnadsfritt registrera och skicka elektroniska fakturor till oss. Vid första tillfället måste du skapa ett konto. För att komma igång gå till: https://inexchange.se/priser/kundfaktura

  1. Skapa ditt konto kostnadsfritt och du är igång med Web Bas.
  2. Fyll i dina företagsuppgifter under konto i menyn.
  3. Koppla dina kunder till en mottagare i nätverket. Börja med att mata in kundens namn (alternativt kundnummer, organisationsnummer eller GLN) i sökfältet kund. Samtidigt som du börjar skriva, visas förslag på företag som redan finns i InExchange Network eller i ditt kundregister.
  4. Klicka på spara för att spara kunden i ditt kundregister.
  5. Gå till sidan "Skapa faktura" för att skapa och skicka din faktura.

Obligatorisk referenskod

För att kunna skicka elektronisk faktura måste du ange rätt referenskod. Skriv referenskoden i fältet för ”Er referens” på fakturan. 

Referenskoden ska du få av beställaren och den ska bestå av 7 tecken enligt följande:

  • 3 stora bokstäver
  • 4 siffror
  • inga mellanslag
  • exempel ABC1234

Fakturaadress

Alla leverantörsfakturor ska vara märkta med kommunens gemensamma faktureringsadress:

Karlsborgs kommun
Ekonomienheten
546 82 Karlsborg

Karlsborgs kommun tillämpar 30 dagars betalningsvillkor.

Rekvisition

Om du får en rekvisition från Karlsborgs kommun ska du alltid be om legitimation. 

Vid fakturering utifrån en rekvisition ska du ange både referenskod och   beställningsnumret som finns på rekvisitionen.

Fördelar för dig som leverantör

  • Registrering och sändning av fakturor via InExchange Webb. 
  • Det är enkelt att skicka elektroniska fakturor.
  • Du får kvittens via mail när fakturan skickats.
  • Risken för fel minimeras vid elektroniska fakturor.
  • Fakturan kommer direkt till kommunen och riskerar inte att försvinna på vägen.
  • Du slipper postgång och portokostnad.
  • Fakturan når mottagaren snabbare

Kontakt fakturaportal 

E-post: info@inexchange.se.  
Telefon: 0500-44 63 60
Web: www.inexchange.se