Den kommunala restaurangen på Haganäset avvecklas

Kommunstyrelsen 2024-09-03: Restaurangverksamheten på Haganäset bedrivs med ett underskott och ytterst få besökare. En enig kommunstyrelse har därför beslutat att verksamheten ska avvecklas.

Det handlar alltså om den delen av kostenhetens verksamhet som bedriver öppen restaurangverksamhet för boende och besökare på Haganäset.

Det går inte att motivera att kommunen bedriver en restaurangverksamhet som har så få besökare och dessutom går med ett underskott. Följden av det blir att förlusten måste täckas eller subventioneras på annat sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Torbjörn Colling (M).

Men Torbjörn ser å andra sidan inga hinder för att privata aktörer kan starta upp något motsvarande. Dörren är öppen för privata initiativ, till exempel varuautomater eller caféverksamhet som skulle kunna etableras på Haganäset för boende och besökare.

Hela protokollet: Protokoll KS 2024-09-03 (diariet.karlsborg.se)