Så informerar kommunen vid kriser och allvarliga händelser

Om en allvarlig händelse inträffar i kommunen kommer du alltid att hitta information här på webbplatsen om vad du behöver göra och vad kommunen gör. Vid behov kan du även få aktuell information via radio och andra medier, till exempel TV och tidningar.

Vid kriser och allvarliga händelser, så kallade extraordinära händelser, kan du också söka information via kommunens kontaktcenter, telefon 0505-170 00. Vid större eller mer långvariga extraordinära händelser kommer kommunen att upprätta en upplysningscentral, dit du kan ringa om du har frågor.

Vid en extraordinär händelse kan du informeras på följande sätt:

  • Genom att ett "Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA" sänds ut som en tjutande signal och via radio och/eller som ett rullande textmeddelande på TV. Läs mer om VMA genom att klicka på den aktuella länken här till vänster.
  • Här på Karlsborgs kommuns webbplats. Vid en större händelse kommer kommunens startsida att helt eller nästan helt användas för att informera om händelsen.
  • Vid kommunens informationspunkter som finns placerade i våra olika kommundelar. Läs mer om dem under rubriken "Informationspunkter i Karlsborg" längre ned på den här sidan. 
  • Vid elavbrott eller andra händelser när det är omöjligt att sända information via webb, radio eller TV kan information spridas via flygblad och/eller dörrknackning. Eventuellt kan även högtalarbilar användas.
  • Via SOS Alarms krisinformationsnummer 113 13.
  • Krisinformation.se - myndighetsinformation vid nationella kriser
  • Vid riksomfattande extraordinära händelser, till exempel en pandemi, en stor olycka eller en naturkatastrof, kan du även hitta information om händelsen och svenska myndigheters insatser på webbplatsen krisinformation.se.

Informationspunkter i Karlsborg

Vid en kris eller större händelse och när internet och telefoni inte längre fungerar blir det svårt för kommunen att snabbt nå ut med information. Det kan också bli problem för dig som privatperson att komma i kontakt med kommunen för att ställa frågor eller lämna information och upplysningar. För att klara det aktiverar därför kommunen så kallade informationspunkter där kommunen sätter upp information i en kris. Till skillnad från trygghetspunkterna finns dock inte samma tillgång till värme, vatten m.m.

Bra att veta om informationspunkterna:

Informationspunkterna aktiveras som tidigast 12 timmar efter konstaterat kommunikationsbortfall. Beslut om aktivering fattas av kommunens krisledningsstab.

Aktivering och avaktivering av informationspunkterna meddelas via Sveriges Radio P4.

Informationspunkterna är bemannade.

Det kommer att finnas möjlighet att larma polis, räddningstjänst och ambulans från informationspunkterna. 

På de här ställena i kommunen finns informationspunkter:

Undenäs - Undenäsgården
Kartlänk till informationsplatsen i Undenäs

Forsvik - Klubbstugan, Forsvik IF
Kartlänk till informationsplatsen i Forsvik 

Centrala Karlsborg - Pastorsexpeditionen (Kyrkans hus), Strandvägen
Kartlänk till informationsplatsen i centrala Karlsborg 

Norra Karlsborg - Parkeringen i anslutning till Haganäset 
Kartlänk till informationsplatsen i norra Karlsborg

Mölltorp - Mölltorps församlingshem
Kartlänk till informationsplatsen i Mölltorp 

Brevik - Breviks församlingshem
Kartlänk till informationsplatsen i Brevik

 

Kontakt

Karin Stattin

Kommunikationschef