Socialt entreprenörskap
Hur kan elever bidra till förbättringar i sitt närsamhälle? Följ arbetet med socialt entreprenörskap och upplevelserna hos elever från Carl Johansskolan i Karlsborgs kommun.
Läsåret 21/22 deltog Carl Johanskolan i projektet "Socialt entreprenörskap i skolan".
Under höstterminen 21/22 deltog alla pedagoger från Carl Johan i en kompetensutvecklingsinsats med fokus entreprenörskap i skolan. Entreprenörskap i grundskolan innebär att planerar och genomför elevaktiv undervisning där eleverna tränar på att lösa problem. Eleverna ska få arbeta på kreativa sätt, pröva och ompröva sina idéer och ta dem till handling (Skolverket).
Framtidsfrön är projektägare och driver projektet. Framtidsfrön skapar en utbildning för elever med lektioner och olika uppdrag som sedan mynnar ut i en aktivitet som genomförs i elevernas närsamhälle. Resultatet från projektet skall resultera i ett läromedel så att skolor i hela Sverige på ett enkelt sätt skall kunna arbeta med socialt entreprenörskap i skolan.
I projektet samverkar Framtidsfrön med Coompanion Göteborg som är experter på socialt företagande. De har många kontakter inom området samt är medarrangör i nätverksdagen som eleverna är med på.
Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen och Framtidsfrön.