Bygglovsprocessen

Ska du bygga nytt, bygga till, ändra fasad, glasa in en altan eller utföra en åtgärd som påverkar byggnadens utseende eller funktion, kan du behöva bygglov eller göra en anmälan. Här hittar du en sammanfattning av bygglovsprocessens olika steg.

För att veta om du behöver ansöka om bygglov eller inte finns det flera saker att ta hänsyn till. Här går vi igenom det mest övergripande.

Vilka förutsättningar finns?

Beroende på vad du ska bygga och var du bor har du olika förutsättningar för ditt byggprojekt.
Bor du inom detaljplanerat område gäller särskilda regler.
Karlsborgs kommuns detaljplaner

Vad ska du bygga?

Beroende på vilken typ av byggprojekt du planerar behövs olika underlag (blanketter och ritningar).
Du hittar information om vad som krävs för just ditt projekt via länken nedan.
Vad vill du bygga? 

Hur ska byggnaden se ut?

Har du en idé om vad du ska bygga behöver du få ner den på ritningar.
Är du osäker på hur ritningsunderlag tas fram rekommenderas att du anlitar någon som kan rita åt dig. Då säkerställer du att ritningarna blir fackmannamässigt utförda och att din ansökan kan handläggas snabbare.

Kommunen får inte rekommendera någon specifik arkitekt och kan därför inte hjälpa till med framtagning av ritningsunderlag.

Exempelritnigar

Gamla ritningar

Ska du bygga till eller vill ta del av ritningar och tidigare lovhandlingar som eventuellt finns på fastigheten kan du höra av dig till bygg@karlsborg.se

Informera grannarna

Följer dina byggnadsplaner detaljplanen har du oftast lagen på din sida.
Vår erfarenhet är att processen går snabbare om du pratar med grannarna i ett tidigt skede. Det minskar risken för överklaganden.

Vi rekommenderar att du lämnar in skriftliga grannemedgivanden när det behövs, då det tydligt visar vad grannarna har godkänt och är lätt att gå tillbaka till.

Behöver du en kontrollansvarig (KA)? 

Om en åtgärd kräver bygglov måste du som byggherre i vissa fall anlita en kontrollansvarig.
En kontrollansvarig hjälper dig att säkerställa att lagkraven följs och att rätt handlingar tas fram och skickas in.

Den kontrollansvarige måste vara certifierad och får inte vara släkt eller arbetskamrat med entreprenörer kopplade till ditt projekt.

Kommunen får inte rekommendera någon kontrollansvarig. Du hittar en lista över certifierade kontrollansvariga på RISES hemsida eller på Kiwas hemsida

Behövs förhandsbesked? 

Om din fastighet ligger utanför detaljplanerat område och du planerar att bygga nytt hus eller stycka av en tomt för nybyggnation behöver du ansöka om förhandsbesked innan du ansöker om bygglov.
Förhandsbeskedet ger besked om det är möjligt att bygga på den tänkta fastigheten.
Information om förhandsbesked 

Vad behöver jag för kartunderlag? 

Innan du skickar in din ansökan behöver du beställa en karta från kommunen.
Beroende på vilken åtgärd du planerar krävs olika typer av kartor.

Är du osäker på vilken karta som behövs – kontakta plan- och byggenheten så hjälper vi dig.

Beställning av karta

Handläggningen kommer igång snabbare om du redan från början skickar in ett komplett underlag i din ansökan, det vill säga att alla handlingar finns med när du skickar in dem till plan- och byggenheten. Vilka handlingar som krävs beror på vad du ska bygga.

Bygglovshandläggaren har 10 veckor på sig att handlägga ärendet efter att det bedömts som komplett, inte från den dag du skickade in din ansökan.

Här hittar du information om hur ritningarna ska utformas och lämnas in.

Skicka in din ansökan 

Du kan ansöka om bygglov och hantera andra bygg- och anmälningsärenden digitalt i vår e-tjänst NovaBygg.
Genom att använda e-tjänsten får du tillgång till enkla steg-för-steg-anvisningar, du kan följa handläggningen av ditt ärende samt kommunicera med din bygglovshandläggare direkt via e-tjänsten.

NovaBygg - våra digitala e-tjänster. 

Prata med Plan-och byggenheten

Har du frågor eller behöver hjälp att ta fram handlingar, ritningar m.m.?
Kontakta plan- och byggenheten så hjälper vi dig. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.

Ansökan tas emot, registreras och diarienummer tilldelas

När din ansökan har registrerats skickar vi en bekräftelse till dig via e-post eller digital brevlåda med information och ett diarienummer som avser just ditt ärende.
Uppge ditt diarienummer vid kontakt med plan- och byggenheten.

Är ansökan komplett?

Bygglovshandläggaren bedömer om din ansökan innehåller alla handlingar som krävs för ditt projekt.
Om någon handling saknas eller om någon handling inte är fackmannamässigt utförd kontaktas du inom tre veckor.

OBS! Handläggningstiden på 10 veckor börjar räknas från den dag ansökan fastställs som komplett, enligt plan- och bygglagen.

Handläggning

När ärendet är komplett kan ansökan handläggas.
Bygglovshandläggaren bedömer om ditt projekt följer plan- och bygglagen, eventuella planbestämmelser och om utformningen och placeringen är lämplig för platsen med hänsyn till stads- och landskapsbilden samt natur- och kulturvärden.

Vid åtgärder inom riksintresseområdet kan ärendet behöva remitteras till Försvarsmakten för yttrande, vilket kan påverka handläggningstiden.

Grannehörande/utskick av remiss

Beroende på hur ditt projekt ser ut kan sakägare behöva höras.
Med sakägare menas personer eller organisationer som kan komma att påverkas av ditt bygge. Exempel på sakägare är: grannar, bostadsrättföreningar, samfälligheter, myndigheter, t.ex. Trafikverket, Försvarsmakten, Länsstyrelsen

Sakägare har rätt att yttra sig om din ansökan innebär att:

  • det blir en avvikelse från detaljplanen eller i områdesbestämmelser
  • det som ska byggas placeras närmre tomtgräns än 4.5 meter. (Gäller inte om detaljplanen eller områdesbestämmelser tillåter placering närmre än 4.5 meter)
  • åtgärden sker utanför detaljplanerat område
  • remiss behöver skickas till annan myndighet, t.ex. vid bedömning av enskilt avlopp, solceller eller bullerfrågor

När alla grundkrav är uppfyllda och eventuella remissvar från sakägare och myndigheter har kommit in kan ett beslut om bygglov fattas. Ett beslut kan innebära en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan.

Om inga sakägare eller myndigheter har invändningar mot ditt projekt kan bygglovshandläggaren fatta beslut om att bevilja bygglov.
Om en remissmottagare har haft invändningar eller om ansökan inte kan beviljas av handläggare får du besked om detta.

Vad innebär ett beslut om bygglov?

Ett beslut om bygglov är en bekräftelse på att åtgärden som du ansökt om är godkänd eller inte godkänd, beroende på om du fått ett beviljat beslut eller avslag.

Beslutet är inte ett startbesked.
För att få påbörja byggnationen krävs ett startbesked. Läs igenom bygglovsbeslutet noggrant – det är viktigt att du följer de krav som anges.

Underrättelse och kungörelse

När beslutet skickas till dig får även grannar och andra sakägare en underrättelse om att bygglov har beviljats på din fastighet.

De som underrättas kan överklaga beslutet inom tre veckor från det att de har tagit del av beslutet.

Överklagandet ska skickas till byggnadsnämnden för rättidsprövning. Byggnadsnämnden skickar därefter överklagandet vidare till Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Om ingen överklagan kommer in inom tre veckor vinner beslutet laga kraft.

Beslutet kungörs i Post- och Inrikes Tidningar samma dag som underrättelsen skickas ut.

Alla beslut debiteras

Efter att beslutet är fattat kommer du att få en faktura. Kommunen tar ut en avgift för alla beslut – även avslag och avvisningar.

Om vi inte får in efterfrågade kompletteringar inom utsatt tid avvisas din ansökan och en avgift tas ut för utfört arbete.

Vi debiterar inte ärenden som återkallats i ett tidigt skede. Avgift tas ut först när ärendet exempelvis har:

  • skickats till grannar

  • skickats till sakägare

  • remitterats

  • eller anmälts till byggnadsnämnden

Du som sakägare kan överklaga byggnadsnämndens beslut.
Överklagandet skickas till byggnadsnämnden för rättidsprövning, som därefter skickar det vidare till Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Hur lång tid har du på dig att överklaga? 

  • 3 veckor om du har delgivits beslutet.

  • 4 veckor om du har fått kännedom om beslutet genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar.

Om ett beslut inte överklagas får det laga kraft efter fyra veckor.

Vad kan överklagas?

  • Beslut att inte bevilja startbesked eller slutbesked får endast överklagas av sökanden.

Länsstyrelsens beslut kan överklagas vidare till mark- och miljödomstolen.
Den sista instansen är Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt.

När ett beslut fått laga kraft

När ett beslut fått laga kraft kan det inte längre överklagas.

I beslutet om bygglov får sökanden information om att kontakta bygglovshandläggaren för att boka tid för tekniskt samråd.

Inför det tekniska samrådet ska du skicka in ett förslag till kontrollplan som du tagit fram tillsammans med din kontrollansvarige (KA). Kontrollplanen är ett viktigt dokument som beskriver vilka kontroller som ska göras under byggtiden för att säkerställa kvaliteten på ditt bygge.

På det tekniska samrådet brukar både sökanden och den kontrollansvarige närvara. Under mötet går man bland annat igenom ritningar, planeringen av arbetet samt tillsyns- och kontrollåtgärder. Avsikten med ett tekniskt samråd är att alla inblandade ska få en överblick över vad som kommer att ske, hur det ska utföras, i vilken ordning det ska göras och vem som ansvarar för vad i processen.

Mötet protokollförs av bygglovshandläggaren. Efter samrådet skickas protokollet till alla närvarande. I protokollet anges också eventuella kompletteringar.

Har ingen kontrollansvarig krävts i ärendet behövs inget tekniskt samråd.

Kontrollplan

Kontrollplanen beskriver vilka kontroller som ska utföras samt vilka intyg och handlingar som ska lämnas in till byggnadsnämnden inför projektet. Den kontrollansvarige hjälper dig att ta fram en kontrollplan för projektet.

Kontrollplanen kan vara allt från mycket enkel med några få punkter till mer avancerad med många kontrollpunkter, beroende på byggnationens omfattning.

När krävs en kontrollplan? 

En kontrollplan krävs för alla lov- och anmälningspliktiga åtgärder.
Sökanden ansvarar för att ta fram kontrollplanen, och den ska lämnas in så tidigt som möjligt – gärna redan vid ansökningstillfället.

Utan kontrollplan kan inget startbesked lämnas, och utan startbesked får byggnationen inte påbörjas.

När eventuella kompletteringar som nämnts i protokollet från det tekniska samrådet har lämnats in kan kontrollplanen fastställas och startbesked ges.
Först när du fått startbeskedet får du börja bygga.

För enklare ärenden som inte kräver kontrollansvarig skrivs beslut om startbesked vanligtvis i samband med bygglovsbeslutet.
Observera att kontrollplan alltid krävs, även i enklare ärenden.

Börja aldrig utan startbesked!

Det är viktigt att inte påbörja arbetet innan du fått startbesked.
Om du påbörjar byggnationen utan startbesked kan du bli tvungen att återställa det du har påbörjat, eller så tas en sanktionsavgift ut.

När byggnationen har pågått en tid besöker bygglovshandläggaren byggarbetsplatsen.
Under besöket kontrollerar bygglovshandläggaren att byggnationen följer kontrollplanen och bygglovet.

Både sökanden och den kontrollansvarige ska delta vid besöket.

Arbetsplatsbesök sker i de ärenden där man har haft ett tekniskt samråd.
Antalet besök som ska göras bestäms under det tekniska samrådet.

Meddela bygglovshandläggaren när din byggnation börjar bli färdig.
Bygglovshandläggaren kallar då till ett slutsamråd. Kallelsen skickas till sökanden och till den kontrollansvarige.

Vid slutsamrådet går man bland annat igenom genomförandet av kontrollplanen, eventuella avvikelser, den kontrollansvariges utlåtande och förutsättningarna för slutbesked.
Efter mötet skickar bygglovshandläggaren ut ett samrådsprotokoll till sökanden och till den kontrollansvarige.

OBS! Om inflyttning sker innan slutbesked utfärdats tas en sanktionsavgift ut.

Sker det alltid ett slutsamråd?

Har ingen kontrollansvarig krävts i ärendet behövs inte heller något slutsamråd.

I de fall slutsamråd inte behövs utfärdas slutbeskedet när sökanden har:

  • lämnat in den ifyllda och signerade kontrollplanen, och

  • bygglovshandläggaren har godkänt kontrollplanen

Skicka in din ansökan om slutbesked här

När sökanden har visat att alla krav är uppfyllda och lämnat in eventuella relationshandlingar kan bygglovshandläggaren godkänna hela byggnationen genom att utfärda ett slutbesked.
Du får nu flytta in eller börja använda byggnaden.

Var hittar jag de krav som ska uppfyllas? 

De krav som ska uppfyllas framgår av:

  • bygglovsbeslutet

  • kontrollplanen

  • startbeskedet

  • eventuella kompletterande villkor

Kontakt

Isabell Holm

Bygglovshandläggare

Hållbarhetsstrateg

Magnus Hagebratt

Bygglovshandläggare

Mark- och exploatering, Kommunskytt

Expedition plan- och byggenheten
Besöksadress

Storgatan 16, 546 30 Karlsborg