Exempelritningar

Här hittar du information om vad din ansökan ska innehålla för att den ska vara komplett. Utöver ansökningsblanketten är det i normalfallae också förslag till kontrollplan och ritningar. I exempelritningarna på den här sidan får du också veta hur ritningarna ska utföras och vilken information de ska innehålla för att godkännas vid en handläggning.

Vad behöver du skicka in? 

Vad du behöver skicka in när du ansöker om lov eller gör en anmälan beror helt på vad du tänker göra. I normalfallet behöver du skicka in en ansökning/anmälningsblankett, ett förslag till kontrollplan och ett antal ritningar som beskriver åtgärden.

Beroende på vad du ska bygga eller ändra behöver du olika handlingar. Tänk på att alla ritningar ska vara skalenliga och fackmannamässigt utförda när du lämnar in de till oss.

Vad innebär fackmannamässiga ritningar? 

Det innebär att ritningarna ska vara ritade på olinjerat/orutat vitt papper ritat med rena svarta linjer, att alla mått ska vara korrekta och att skalan finns med. När det gäller enklare ritningar så kan du göra dem själv, men i många fall är det bättre att ta hjälp av en sakkunnig. Genom att lämna in fackmannamässiga ritningar från början minskar risken att du behöver komplettera din ansökan/anmälan och därmed förlänga handläggningstiden. 

Alla ritningar ska innehålla:

  • Ritningshuvud 
  • Skala och skalstock (ett måttsatt streck som visar skalan)
  • Upprättat och eventuellt reviderat datum

Exempelritningar

I exempelritningarna här nedan kan du se hur ritningarna ska utföras och vilken information de ska innehålla för att godkännas vid en handläggning. Beroende på vad du ska bygga eller ändra så krävs det olika handlingar. I listan här nedan hittar du information om olika ritningar och kan se hur ritningarna ska vara utförda. 

Skicka in din ansökan/anmälan

Nu kan du ansöka om bygglov och hantera andra bygg- och anmälningsärenden digitalt i vår nya e-tjänst NovaBygg. Genom att använda e-tjänsten får du tillgång till enkla steg- för steganvisningar, du kan följa handläggningen av ditt ärende samt kommunicera med din bygglovshandläggare direkt i e-tjänsten.

NovaBygg - våra digitala e-tjänster

Prata med Plan-och byggenheten

Har du frågor eller behöver hjälp att ta fram handlingar, ritningar m.m. kontakta plan- och byggenheten så hjälper vi dig. Ta gärna reda på vilken fastighetsförteckning som avser din fastighet innan du tar kontakt med oss, det underlättar för oss när vi får in frågor. 
Telefontider: mån-fre 08.00 -16.00
Tel: 0505 - 17200 
Mail: bygg@karlsborg.se

Plan- och byggenheten handlägger ditt ärende

På plan- och byggenheten handlägger vi ditt byggärende.

Vi rekommenderar dig att börja med att läsa på Boverkets hemsida.

Kontakt

Expedition plan- och byggenheten
Besöksadress

Storgatan 16, 546 30 Karlsborg