Åtgärdsplan i samband med Lex Sarah-ärende

Telefontider
Växelns öppettider kan avvika i samband med storhelger och sommarens semesterperiod. Information om det hittar du på vår sida kontaktsida som du når via länk högst upp på sidan.

Växelns ordinarie öppettider:
måndag-fredag: 7.30-16.00

kommun@karlsborg.se

Storgatan 16
Karlsborg

Öppettider

Hitta hit

546 82 Karlsborg

Socialnämnden 2024-10-07: Utifrån att en klient inom individ- och familjeomsorgen har upplevt kränkande särbehandling mot sig själv och andra under sin praktik på kommunens arbetsmarknadsenhet har en Lex Sarah-rapportering gjorts.

I samband med rapporteringen har kommunen utrett frågan och därefter arbetat fram åtgärdsplaner för att komma till rätta med de brister som upptäcktes i utredningen. En Lex Sarah är alltid en tråkig händelse, men den ger oss trots allt många bra lärdomar, säger socialnämndens ordförande Monica Staudinger (C). Hon menar också att samarbetet och förståelsen mellan verksamheterna har stärkts. Utöver det får vi nu en uppdaterad rutin och en bra åtgärdsplan för att misstag inte ska upprepas, fortsätter hon.

Enligt socialnämndens beslut ska nämnden få återrapporter om de åtgärder som vidtas och det ska ske inom 6 månader.