Åtgärder i samband med Arbetsmiljöverkets inspektion och föreläggande
Telefon
0505-170 00
Telefontider
Växelns öppettider kan avvika i samband med storhelger och sommarens semesterperiod. Information om det hittar du på vår sida kontaktsida som du når via länk högst upp på sidan.
Växelns ordinarie öppettider:
måndag-fredag: 7.30-16.00
E-post
kommun@karlsborg.se
Postadress
546 82 Karlsborg
28 oktober 2024
Utifrån flera arbetsskade- och tillbudsanmälningar genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på en av avdelningarna vid Haganäsets äldreboende i april 2024. I samband med inspektionen identifierades brister som gav upphov till beslut om föreläggande.
Under 2023 inkom ett stort antal arbetsskade- och tillbudsanmälningar på en av avdelningarna på Haganäsets äldreboende. Anmälningarna handlade främst om en ökad hot- och våldsbild på enheten samt att personalen upplevde en försämring i sin arbetsmiljö. Som ett första steg i att komma till rätta med de problem som kom fram i anmälningarna, användes de planerade skyddsronderna i januari 2024 för att göra en kartläggning av vad som inte fungerade och vad som behövde åtgärdas. Vi tog tag i det så snart vi fick vetskap om problemen och till att börja med gjorde vi kartläggningen för att skapa oss en tydligare bild av läget
, säger socialchef Birgitta Johansson. Kartläggningen resulterade i en åtgärdsplan som bland annat innebar en säkrare larmfunktion i arbetstelefonerna, strukturerad handledning för personalen samt utbildning i att förebygga och bemöta utåtagerande beteende.
Inspektion i april
Parallellt med att åtgärdsplanen verkställdes fick kommunen i början av mars 2024 information om att Arbetsmiljöverket hade mottagit begäran om arbetsmiljöåtgärd varpå en inspektion genomfördes i april 2024. Perioden fram till inspektionen genomförde kommunen ytterligare arbetsmiljöåtgärder som bland annat innebar beslut om ökad personalstyrka, stärkt samverkan med Västra Götalandsregionen, förändrad schemaplanering och ny rutin för bemanning vid vakanser. För oss var det viktigt att fortsätta med åtgärdsplanen. Vi har till exempel arbetat med att hitta hållbara lösningar i schemaläggningen och vår ambition är att den på sikt ska leda till en bättre arbetsmiljö för hela personalstyrkan
, framhåller Birgitta.
Beslut med föreläggande
Efter inspektionen i april lämnade arbetsmiljöverket beslut med föreläggande till kommunen. Beslutet kom till kommunen i slutet av juli 2024 och med det som utgångspunkt arbetades ännu en plan fram. Några av punkterna i den planen är åtgärdade och ett antal återstår att arbeta vidare med
, säger Birgitta och tydliggör samtidigt att arbetsmiljöarbetet är en ständigt pågående process som egentligen inte har ett slutdatum. Vi behöver fortsätta jobba med det här och se till att åtgärda fel och brister när de uppstår i våra verksamheter. När det gäller just det här föreläggandet så har vi i dagarna skickat in vår rapport till Arbetsmiljöverket och i väntan på deras beslut går arbetet vidare
, säger hon.
Monica Staudinger (C), ordförande i socialnämnden, menar att det förstås är en utmanande situation för alla inblandade, men tycker att det ändå är positivt att man har fått en tydlig bild av vad som behöver åtgärdas. Även om det är jättetufft att ta sig igenom har vi ett bra underlag att jobba vidare med
, menar hon. Alla erfarenheter och insikter vi har fått med oss gör att vi nu tillsammans kan göra något åt det, så att det blir så bra som möjligt både för personalen och vårdtagarna
, avslutar Monica.